شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

يک کارشناس بررسي کرد

تاثير بازي‌هاي رايانه‌اي بر کاهش هوش کلامي کودکان

هوش کلامي

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰:۰۰


به گفته يک کارشناس تغيير بازي کودکان و گرايش به انجام تفريحات رايانه اي باعث کاهش هوش کلامي در نسل جديد شده است.

وايمکس نيوز- مهناز دريايي با بيان اين مطلب اظهار کرد: اگرچه بسياري از کودکان علاقمند به انجام بازي هاي رايانه اي هستند ولي بايد توجه داشت که بازي کردن تنها براي شاد شدن فرزندان نيست بلکه مفهوم بازي و تاثيرات آن در رفتارهاي کودک نيز حائز اهميت است.

اين کارشناس تصريح کرد: بازي هاي رايانه اي و ايکس باکس ها بر واکنش هاي فيزيکي کودکان تمرکز دارند و هيچ برنامه اي براي فن بيان تدارک ديده نشده که البته همين امر باعث شده هوش کلامي نسل جديد کاهش يابد به طوري که وقتي از کودکي سوالي پرسيده مي شود واکنش او معمولا سکوت است و پدر و مادر بجاي کودک جواب ميدهند.

نويسنده کتاب "اعتماد به نفس و فن بيان کودکان"ادامه داد: وقتي کودک ضعف در پاسخگويي دارد و نمي تواند در جمع هاي مختلف به سوالات بزرگترها پاسخ دهد يعني آنها در ارتباط گيري مشکل دارند و نميتوانند خودشان را مطرح کنند و توانمندي هايشان را به نمايش بگذارند که البته استمرار اين عوامل در بزرگسالي به اشکال ديگري در رفتار بروز مي کند.

وي با اشاره به اينکه بازي هاي خانوادگي باعث افزايش هوش کلامي در بچه ها مي شود افزود: والدين مي توانند در قالب بازي هايي نظير جمله سازي، توصيف اشياء و شرح يک مکان براي فرد نابينا، فرزندان خود را در موقعيت پاسخگويي و توضيح قرار دهند که البته انجام همين بازي هاي ساده باعث افزايش هوش کلامي خواهد شد.

اين مشاور تاکيد کرد: انجام چنين بازي هايي باعث بکارگيري لغات و بزرگتر شدن دايره کلمات کودک مي شود بخصوص اينکه ناتواني گفتاري و کمرويي آنها نيز به تدريج حل خواهد شد.

دريايي در پايان افزود: کودکاني با هوش کلامي بالا علاقه زيادي به نوشتن، خواندن داستان و يادگيري ساير زبان هاي خارجي دارند، آنها نام مکانها را به خوبي حفظ مي کنند و بيشتر از ساير همسن و سالان خود به مدرسه و کلاس درس علاقمند هستند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو